TotalAvlöning 11/6/09 Minnen som inte sviker.

Minnen som inte sviker. Som är med, som lever och som i en fond av ord jag glömt och ansikten som grynigt ser på mig från havregröten i skallen. Vad blev det av dom. Vad hände.

Läste om Mig äger ingen av Åsa Linderborg. Detta är ingen bokrecension men hur som helst rullar tankarna runt och jag minns jag med. Ungarna man lirade boll med, ungarna man gick i plugget med. Drack folle med, snattade med, hängde med på gården och som man slogs med. Det sociala arvet. Barnen som blev lite som sina föräldrar, ganska ofta tyvärr.

Föräldrarna som drack och aldrig räckte till. Som arbetade på Kullagret eller Ericsson, som söp bort semestern och pengarna och ibland slog sina barn, sina fruar. Rutiga gardiner, pripps blå och brännmärken i mattan. Glada miner, glaspinnar åt alla, ta fler! Och ja minns att man skulle vara tyst- farsan sover. Sover? på eftermiddagen, det luktade skit och tobak. Och Öl.

Jag minns killen som sökte normala vuxna, han som åt hos kompisarnas föräldrar och var där utan att kompisarna var hemma. Hur han bar sin cykel 5 kilometer för att få den fixad av en vanlig, riktig vuxen.

Jag minns killen vars alkisföräldrar körde ihjäl sig och placerade i ett fosterhem där gubben söp och gav honom stryk. Jag minns hur han sedan försvann, ett spöke med nålstick i armarna.skf_mask_230x170

Precis som Västerås hade sin Aseaström folkhemmets jobbare på väg från fabriken minns jag hur knegarna kom över torget från SKF i bister ström på vinternpå den tid det ännu var trafik på torget.

Jag minns gubbarna som söp i parken, han som sov på toan och var kompisens farsa. Han som dog. Som spydde och sket ner sig.

Linderborgs bok är bra. Det är den, men jag kan inte låta bli att tänka det att vissa inte har den tur Åsa hade med studier i Uppsala och ett namn på Aftonbladet. Alla hade inte den turen. Sannerligen .

Inget väder att hoppa högt över där ute. Så läs lite bloggar istället.

Från Konfliktportalen.se: salkavalka skriver MEMENTO MORI – SKOGSKYRKOGÅRDEN, samira skriver Att vinna en stark arbetarrörelse åter, Anders Einstein skriver International day of actions against house evictions and demolitions in palestine, Jinge skriver Sossarnas överdrifter om Veolias spårvagnsbygge i Jerusalem, Anders_S skriver Fascisterna i Europa backar faktiskt, Kristoffer Ejnermark skriver Forskningen om Förintelsen och dess vedersakare

6 svar to “TotalAvlöning 11/6/09 Minnen som inte sviker.”

  1. Det är en suverän bok, min egen ”recension” finns här:
    http://kimmuller.wordpress.com/2008/08/07/mig-ager-ingen/

    • totalavloning Says:

      Den är bra även om jag fann mig lite på¨sidan med hela klassresegrejjen som är tillräckligt nött. Dock kan ju Åsa ogärna säga att hon blev kvar i rännstenen när hon ko dit hon kom.

  2. […] ordförandeskap – pirater, krisen och pandeminKrigsmaskiner och insändarePandemi säger WHOTotalAvlöning 11/6/09 Minnen som inte sviker.MEMENTO MORI – SKOGSKYRKOGÅRDENAtt vinna en stark arbetarrörelse […]

  3. […] nog inget norskt konsortium, jesper skriver Krigsmaskiner och insändare, totalavloning skriver TotalAvlöning 11/6/09 Minnen som inte sviker., salkavalka skriver MEMENTO MORI – SKOGSKYRKOGÅRDEN, samira skriver Att vinna en stark […]

  4. […] nog inget norskt konsortium, jesper skriver Krigsmaskiner och insändare, totalavloning skriver TotalAvlöning 11/6/09 Minnen som inte sviker., salkavalka skriver MEMENTO MORI – SKOGSKYRKOGÅRDEN, samira skriver Att vinna en stark […]

  5. Och härför är jag nykterist

Kommentera

