Total Avlöning 29/2 Sömnen

Arbetet styr sömnen såsom domaren kan styra matchen. Sover du inte trivs du sämre de timmar du tvingas vara på jobbet och sover du bra kan det tyckas vara som kastat i ån då du ändå måste arbeta.

Nattens jourrum är platsen ditt man drar sig för en lur, för att sova gubbe. En timmes rast men ingen säger något om du tar två. För det händer inget på dagen och man trampar lätt varandra på tårna den tid av passet man annars bara sitter framför teven eller datorn. Sömnen bryter av eländet och dagen känns kortare, det vet vi alla och det värderas. Sova på jobbet, dagen blir kortare.

Under en period inom Slutenvården på så kallad intagningsavdelning sov vi allihop. Inga patienter fanns, den kliniskt rena avdelning låg tyst med dammfria golv och tomma korridorer. Någon ljög. Skrev in två patienter i systemet. Annars hade vi skickats till annat på andra avdelningar. Vi sov. Alla utom en framför discovery i gemensamhetsutrymmet, teven med skruvar i taket, kaffekoppen på fotöljens armstöd. Överläkaren anlände. Vart är patienterna?

Man riskerar mycket för sömn och för att komma bort och undan, men säkert, vi arbetar i sömnen. Processar dokumentaionsarbeten och räknar gem. Allt åt kommun och landsting.

Snyltar på sin egen sömn, tar av det egna som dom låst in likt cigaretter för delning. Min jävla sömn. Låt bli. Räknar kvällen innan morgonen och arbetet.

Måste lägga mig senast halv elva annars omnar jag aldrig. Men vad fan, spela roll om jag är trött på mitt jobb. Men om det blir en jobbig dag? Då blir den skitjobbigare om jag går trött och nickar?

Fast jag inte vill sover jag i tiden mellan arbetet, måste sova, har ingen lust, måste sova. Vill läsa mer, surfa mer, måste sova. 

Kommer till jobbet och väcker folk som även dom vill sova, undrar varför man ska upp på morgonen och väcka folk. Gå tre kilometer för att väcka folk och skicka dom på sysselsättning. Fast dom ofta vill sova. För att dom ska härma det friska eller för att vi ska härma åt dom med dom. Ekosocialt? Ekopraktik. Eko…Och innan jag somnar undrar jag varför jag ska låta dom härma något jag hatar. Lönearbetet.forgottenplaces

Låt det vara som ni borde låta mig styra min egen jävla sömn eller mitt eget jävla liv.

Vem kom på att den psykiskt sjuke mår bra av arbete som pådyvlas denne av den samme friske som bombat ens skalle full med neuroleptika? Av samme skötaras som låser in ens pengar och delar ens cigaretter? Och vem kom på att skallen inte ska vilas utan sitta på kroppen som sorterar papper och målar bänkar?

Kommentera

